Vilka är Generation Z?

Publicerad 17-06-2024

Generationsskillnader är något som de flesta känner av och som tydligt märks på arbetsplatser. Vilka är då Generation Z?

Vilka är Generation Z?

Generation Z, födda mellan 1995 och 2010, är den senaste generationen på arbetsmarknaden. De kallas också iGen, Centennials och ”de digitala infödingarna”. Som den mest digitala generationen hittills har de aldrig upplevt en värld utan internet. Till skillnad från Millennials, som upplevde en tid före internet, har Gen Z växt upp med sociala medier och smarta telefoner.

Denna generation har ett medfött digitalt mindset och en annorlunda syn på utbildning. Istället för att fokusera på akademiska studier och ta studielån, värderar de personlig utveckling och utbildningsmöjligheter på jobbet. De ser framgångsrika entreprenörer som förebilder och tror inte att en akademisk utbildning är nödvändig för att lyckas.

För att säkerställa långsiktig kompetensförsörjning är det viktigt att förstå och anpassa sig till Generation Z. Vi har samlat fem strategier för att hjälpa dig attrahera och rekrytera denna generation effektivt.

Generation Z- morgondagens talanger

Generation Z och den föregående generationen, Millennials, utgör tillsammans Next Gen Professionals. Dessa morgondagens talanger är centrala för företagens framtida utveckling. Med sin digitala kompetens och nya perspektiv är de en stark tillgång. Därför är det viktigt att ha en strategi för att attrahera och rekrytera Generation Z. Om ert företag kan erbjuda en arbetsplats som matchar deras preferenser, kommer ni att få ett högt engagemang tillbaka.

5 strategier för att attrahera och rekrytera Generation Z

  • Optimera kandidatupplevelsen genom att använda en digital rekryteringsprocess. Integrera befintlig data och minimera behovet av att logga in med känsliga uppgifter.
  • Visa personligheterna bakom ert företag och attrahera Generation Z genom att dela medarbetares framgångssagor. Var transparent och visa er vardag som den verkligen är.
  • Få Generation Z att känna sig delaktiga genom att visa hur de kan ha en positiv påverkan. De behöver känna att deras arbete har ett syfte och ett uppdrag för att engagera sig i organisationen.
  • Ge karriärvägar. Unga medarbetare är ofta nöjda, men söker samtidigt efter nya möjligheter. För att de ska stanna på företaget behöver du tydligt visa vilken karriärväg du föreställer dig för dem. De behöver visualisera en uppåtgående rörlighet på arbetsplatsen för att känna motivation att stanna.
  • Flextid och mobila arbetsplatser ses som hygienfaktorer. Se till att ert företag är öppet för nya möjligheter och strävar efter att alltid ligga steget före.

Vill ni hitta och rekrytera Generation Z?

Vi jobbar med rekrytering och bemanning och är ganska säkra på att de du söker finns hos oss. Läs mer om våra tjänster, bemanning, hyrköp och rekrytering. Det går bra att kontakta oss direkt också.

Emma Idman
Talent & HR Manager
Nyheter

Utvalda

Contact

Kontakta oss idag

Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss inom kort.