Topp 7 färdigheter hos en servicedesk-anställd

Publicerad 24-06-2024

Självbetjäningsportaler, automatisering och AI frigör tid vid din servicedesk och för dina servicedesk-agenter. Detta gör att de bättre kan fokusera på viktiga och återkommande problem som förekommer. Eftersom dina användare eller kunder upplever mest påverkan genom automatiseringen blir en servicedesk-anställd viktigare för att fastställa kundupplevelsen och kundnöjdheten. Det innebär förstås en ny utmaning. Hur väljer du ut de bästa IT-konsulterna för servicedesken?

De mest eftertraktade egenskaperna

Från vår forskning, med fokus på de lediga tjänster vi får från våra kunder, är följande sju egenskaper är de mest frekvent nämnda som våra kunder, inklusive vi själva, letar efter hos en servicedeskanställd.

  1. Duktig på att hantera olika användare
  2. Kommunikationsförmåga
  3. Snabb inlärningsförmåga
  4. Beslutsamhet
  5. Förmåga att arbeta under press
  6. Anpassningsförmåga
  7. Samarbetsförmåga
Motivation spelar roll

En av de största faktorerna är motivation. En servicedesk-medarbetare måste vilja stå till tjänst för att kunna hjälpa kunder eller användare på bästa möjliga sätt. Den anställde bör motiveras av att hjälpa kunder och detta bör vara den största faktorn för att utföra detta arbete. Resten följer naturligt av viljan att vara bäst i service och kundupplevelse.  Här är det viktigt som ledare att coacha sitt team rätt.

Den perfekta IT-konsulten?

Finns det något som är den perfekta personen? Kanske, men det kommer förmodligen att ta längre tid att hitta den här personen. Kan du istället bygga och arbeta med ovan kompetenser och coacha dessa människor? Det kan du om personerna har motivationen till att vara den bästa servicedeskmedarbetaren. Den mänskliga faktorn är därför ofta viktigare än CV:t.

Linden-IT hjälper dig gärna att hitta din nästa medarbetare. Med vår kunskap om marknaden kan vi ge dig värdefulla råd. Vi har också möjlighet att utföra arbetspsykologiska tester för att hitta rätt kompetens för jobbet. Väljer du att bemanna via Linden-IT arbetar vi också med att kontinuerligt utveckla personalen genom utbildning, workshops och coachande samtal.

Vill du veta mer om vår bemanningstjänst? Kontakta oss direkt.

Nyheter

Utvalda

Contact

Kontakta oss idag

Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss inom kort.