ITIL: Vad är det och vad används det till?

Publicerad 14-03-2024

En av favoritcertifieringarna inom IT är ITIL4. Oavsett om du precis har börjat din karriär eller har många års arbetslivserfarenhet är det alltid en fördel att vara ITIL-certifierad. Men vad betyder egentligen ITIL och vad används det till? Vi kommer att diskutera detta vidare i den här artikeln. Men vi går också igenom dess historia, hur den används i praktiken och hur den förbättrar verksamhetens resultat.

 

Vad är ITIL?

ITIL, även känt som Information Technology Infrastructure Library, utvecklades av den brittiska regeringen på 1980-talet, som svar på tillväxten i IKT-världen. ITIL är bara ett ramverk med en uppsättning bästa praxis som syftar till att förbättra kundnöjdheten och produktiviteten. ITILs systematiska syn på IT-tjänstehantering kan hjälpa företag att hantera risker, stärka kundrelationer, etablera kostnadseffektiva metoder och bygga en stabil IT-miljö som möjliggör tillväxt, skalning och förändring. Med andra ord: riktlinjer som anger hur en IT-tjänsteleverantör bäst kan garantera att dess kunder får de produkter och tjänster de efterfrågar.

Vad ingår i ITIL?

Inom ITIL4 fokuserar man på företagskultur och att integrera IT i den övergripande affärsstrukturen. Det uppmuntrar till samarbete mellan IT och andra avdelningar, särskilt eftersom andra affärsenheter i allt högre grad förlitar sig på teknik för att få sitt arbete gjort. ITIL har genomgått flera revisioner under åren. Till exempel använde ITIL v3 Service Lifecycle för att utforma, designa, samordna, leverera, stödja och förbättra IT-tjänster. I ITIL 4, släppt 2019, ersatte Service Value Chain Service Lifecycle.

Hur använder jag ITIL i praktiken?

Det har funnits ett skriande behov av struktur. ITIL är ett av instrumenten för att stödja IT-organisationer i att utforma och inrätta en ledningsorganisation. Innan du implementerar ITIL i en organisation finns det flera frågor som måste besvaras. Det är frågor som vilka problem organisationen försöker lösa och hur vägen är till ständiga serviceförbättringar. Processer ska skräddarsys för organisationen och det tar tid, då det är skillnad på en process i teorin och i praktiken. Tricket är att lägga upp en inledande process och sedan i praktiken se vilken effekt den har och om den ger önskat resultat. För att använda ITIL i praktiken är det lämpligt att skaffa ITIL-certifikat.

Vad är ITIL-certifiering och är certifieringen värd det?

ITIL 4-certifieringsschemat består av ITIL Foundation och ITIL Master-proven. Provet har två vägar, ITIL Managing Professional (MP) eller ITIL Strategic Leader (SL), som var och en har sina egna moduler och prov. ITIL Managing Professional (MP)-provet är utformat för IT-proffs som är involverade i teknik och digitala team över hela organisationen, inte bara på IT-avdelningen. Den här vägen lär proffs allt de behöver veta om att driva framgångsrika IT-projekt, team och arbetsflöden .

Hur kan ITIL förbättra företags affärsresultat?

En bra IT-organisation som minimerar risker och hanterar infrastruktur sparar inte bara pengar utan gör det också möjligt för anställda att utföra sitt arbete mer effektivt. ITIL tillhandahåller ett systematiskt och professionellt tillvägagångssätt för att hantera IT-tjänster och erbjuder följande fördelar:

  • Lägre IT-kostnader.
  • Förbättrade IT-tjänster genom användning av beprövade processer för bästa praxis.
  • Förbättrad kundnöjdhet genom ett mer professionellt förhållningssätt till leverans av tjänster.
  • Standarder och vägledning.
  • Förbättrad produktivitet.
  • Förbättrad användning av kompetens och erfarenhet.

Vill du veta mer eller diskutera vidare kring ämnet? Ta kontakt med oss på info@linden-it.se 


Emma Idman
Talent & HR Manager
+46 724 55 01 25
emma@linden-it.se
Gå till LinkedIn

Nyheter

Utvalda

Contact

Kontakta oss idag

Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss inom kort.