Glöm inte återkopplingen

Publicerad 01-07-2024

I en rekryteringsprocess är det viktigt att säkerställa en positiv upplevelse och att visa engagemang för de som söker jobbet. Precis som man hanterar kunder och deras köpresa, bör man se på kandidater som kunder och hantera rekryteringen därefter. Men varför är detta viktigt?

Därför att bristande kandidathantering och dåliga upplevelser lätt skapar missnöje och frustration, vilket i värsta fall kan skada varumärket och göra det svårare att attrahera och rekrytera talanger i framtiden. En positiv upplevelse, däremot, ökar chansen att kandidater rekommenderar företaget till andra. Därmed blir kandidaterna en viktig marknadsföringskanal och potentiella ambassadörer.

Idag är konkurrensen om talanger hög och de söker ofta flera jobb samtidigt. Som arbetsgivare med rekryteringsbehov har man därför inte råd att misslyckas med kandidathanteringen om man vill säkerställa sin kompetensförsörjning.

Förenkla och förbättra er återkoppling

Återkoppling på sin ansökan är ett grundläggande behov för kandidater och något företag måste tänka på vid rekrytering. Återkopplingen behöver inte vara personlig, men kandidater förväntar sig att bli uppdaterade om hur processen går och om de går vidare eller inte. Det är inget konstigt med det. I varje process där man lämnar något typ av anspråk, som när man söker en universitetsutbildning, ansöker om bolån eller anmäler sina barn till fotbollsskola, är återkoppling en självklar del.

Trots detta brister många företag i att ge återkoppling till kandidater, som då inte vet hur det går med deras ansökan. Som rekryterande arbetsgivare måste man därför fokusera på att skapa enkla sätt att hålla dialog med kandidaterna under rekryteringsprocessen och leverera den återkoppling som krävs.

Säkerställ er process och använd en kvalificerad partner

Rekryteringsföretag hanterar dagligen mängder av kandidater och ansökningar, och de som är skickliga arbetar ständigt med att optimera kandidatupplevelsen, ta hand om kandidaterna och ge återkoppling i varje process.

Om ni rekryterar själva är det viktigt att kartlägga kandidaternas process, optimera upplevelsen och säkerställa återkopplingen. Om ni anlitar en partner för rekrytering, är det avgörande att ställa krav på hur rekryteringen hanteras. När ni lägger ut rekrytering och kandidathantering externt, överlåter ni samtidigt ett stort ansvar för att förvalta ert varumärke eftersom rekryteringsföretaget sköter kommunikationen kring erbjudandet. Därför bör ni ställa krav på en bra köpresa för de kandidater ni vill attrahera och rekrytera.

Behöver ni se över ert rekryteringsbehov inom IT? Gör som många andra företag, kolla in vår rekryteringstjänst eller kontakta oss direkt.

Nyheter

Utvalda

Contact

Kontakta oss idag

Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss inom kort.