Publicerad 13-07-2023
På dagens IT-arbetsmarknad har kandidaten makten. Företag som har detta i åtanke har en fördel när konkurrensen blir tuffare. Att bara publicera en jobbannons och hoppas på att rätt kandidat ska hitta dit är inte längre en framgångsrik strategi. Istället är det viktigt att integrera en positiv kandidatupplevelse i företagets arbetsgivarvarumärke för att öka chanserna att attrahera kompetent personal till verksamheten och få ett ”Ja!” från kandidaten.
Den traditionella modellen där arbetsgivare har all makt och kandidaterna är passiva har förändrats. Idag söker kandidaterna inte bara efter en anställning, de söker efter en meningsfull karriär och en arbetsplats där de kan trivas och växa. Det är därför avgörande att arbetsgivare skapar en positiv upplevelse för kandidaterna genom hela rekryteringsprocessen.
Kandidaten för med sig sin upplevelse från mötet med företaget, oavsett om de blir anställda eller inte. Varje kandidat kan påverka företagets framtid som medarbetare, kund eller ambassadör. Word-of-mouth kan både gynna och skada företagets varumärke. Genom att ge kandidaten en inbjudande och motiverande upplevelse redan i början av rekryteringsprocessen kan det främja hela verksamheten. En positiv attityd från den nyanställda vid onboarding bidrar till högre arbetsmoral och ökad produktivitet.
Kandidatupplevelsen är de känslor och uppfattningar som kandidaten har under varje steg av rekryteringsprocessen, inklusive jobbansökan, intervju, feedback och eventuell onboarding. För att förbättra kandidatupplevelsen behöver dessa steg utvärderas och optimeras.
Många kandidater har redan en uppfattning om företaget innan de ens ansöker. Genom tidigare kontakter med företaget har de fått en bild av det. Recensioner och feedback från kunder, anställda och tidigare kandidater är värdefulla för att förstå vad som är viktigt för dem som är engagerade i företaget och för att identifiera förbättringsområden. Genom att bygga upp arbetsgivarvarumärket kring dessa värderingar och kommunicera dem tydligt och genuint kan företaget attrahera rätt kandidater och säkerställa att företagets budskap och interna medarbetarupplevelse stämmer överens.
Det är viktigt att det företaget kommunicerar till kandidaterna speglar företagets värderingar och att detta återspeglas på alla plattformar och i den interna medarbetarupplevelsen. Det handlar om att skapa en samstämmighet mellan det företaget säger och det som upplevs av kandidaterna, både externt och internt.
Lycka till med att skapa en maxad kandidatupplevelse!
Välkommen att ta kontakt med Linden-It om du har några frågor, slå oss en signal eller sänd en e-post till info@linden-it.se
Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss inom kort.